När du ska skriva en sökoptimerad text och tänka SEO så ska du fokusera framförallt på en sak – LÄSAREN. Vad spelar det för roll om du får in en besökare till din sida om du inte har en läsvärd text? Det måste alltid vara prioritet. Läsbarhet och att det ger någon kunskap eller upplysning för besökaren som i längden kan leda till affär för ditt bolag. Samtidigt ju fler klick du får på din text och besökaren tar sig tid på din sajt desto bättre kommer du ranka. Det är också därför det är viktigt även för Google att det är en bra text.

Hur sökoptimerar du för Google?

Det viktiga utifrån sökoptimeringen är… att inte glömma bort den. Finns sökorden med i din text som du vill nå ut med? Här räcker det inte att det är underförstått. Läsaren kan förstå, men det är i det här sammanhanget som du måste hjälpa Google och alla andra sökmotorer att hitta sökordet i din text. Se till att texten flyter på och att det känns naturligt så kommer du få ett riktigt bra resultat.

Det bästa att sökoptimera för Google är att Google gillar svar på frågor. Den blir bättre och bättre att hitta texter som ger svar på dina frågor, för när du gör en sökning så letar du ju efter ett svar.

Google gillar också längre texter. Minst 1200 tecken skulle jag säga, men det är inte helt klart hur mycket som är “tillräckligt”. Kan det ha att göra med att det tar längre tid att läsa eller att det värderas högre ju mer information som läsaren får (enligt Google)? Tyvärr svårt för mig att avgöra i denna stund.

Google kollar också om sökorden finns med i H1:or, H2:or och i URL:en. Viktigt att tänka på detta. H1 och H2 förbättrar dessutom läsbarheten så det är en win-win.

Vad sänker din SEO i ett sök på Google?

Det som ofta sänker din SEO är att Google hittar duplicerade texter från din webbsida eller från någon annan webbsida. Det här är förstås svårt för exempelvis E-handlare att få upp unika texter på varje enskild vara. En utmaning som man får försöka tackla så gott det går.

Sämre läsbarhet drar också ner din Google-rankning. Den baseras lite mer fyrkantigt då den tittar bland annat på hur långa meningarna är. Max 20 ord per mening är ett bra riktmärke. Google blir bättre och bättre på att beräkna läsbarhet, men förstås är kommer det ta längre tid beroende på språk. Engelskan går alltid först och sedan kommer resterande språk.

Glöm dock inte det jag skrev från början. Du skriver först och främst för dina läsare och inte för Google. Texten ska flyta på bra och vara tydlig framförallt. Sedan kommer sökoptimeringstänket.

Allt gott,
Patrik Koç Strömberg