För att skriva riktigt bra content så krävs det fem saker:

  • Bra frågeställning som du vill besvara
  • Inspiration
  • Ett mål med texten
  • Tid att skriva
  • Fokusering

Det börjar alltid med en idé till en lösning på en eller flera frågor. Vad är det våra kunder frågar efter? Vad är det med vår tjänst/vara som gör att en kund beslutar sig till att köpa? På vilket sätt kan vi hjälpa just dig? Vilka kunskaper besitter vi som vi kan förmedla? Vilka aktuella problem för våra kunder kan vi lösa på ett smidigt sätt? Utifrån detta kan du hitta ett bra ämne som kan ge ett svar på någon/några av dessa frågor.

Inspiration

Hitta inspiration till din text bland andra som skriver om samma ämnen. Det är dock lätt att hamna i att snegla hur konkurrenter skriver. Förstås bra att ha den information, men vill du också hitta nya vinklar skulle jag se hur andra branscher besvarar liknande frågor.

När det gäller att hitta inspirationen till själva skrivandet, när du vet ungefär vad du vill skriva och hur, är det bäst att gå ifrån din dator en stund. Gör något annat, ta en promenad, träna, måla eller vad du nu vill göra för att slappna av. Din hjärna behöver vila och få nya intryck för att kunna prestera på topp. För min egen del är det bästa att ta en promenad. Då kommer den bästa inspirationen, men är det riktigt uselt väder kan det räcka med att sätta sig på en motionscykel och lyssna på musik.

Mål med texten

Vad har du för mål med texten? Vad vill du att läsaren ska göra efteråt? Har du någon bra CTA? Ibland kan det vara väldigt enkelt och rakt på “köp det här så löses ditt problem”. Ibland kanske du vill att de ska läsa vidare för att köpresan är längre och på det här sättet så mognar kunden i kunskap och insikt. I vissa fall kan det räcka med att förmedla hjälp och tips utan att det direkt ger en försäljning.

Hur du visar omtanke för andra och ger med dig av kunskap kommer generera i ett bättre varumärke och på långsikt ge dig en enklare väg till affärer. MEN ger du med dig av kunskap så ska du tänka att du faktiskt bara ger. Förvänta dig inte några kickbacks eller köp från de som läser. Du får ha en förhoppning istället för en förväntan om att ditt rykte kommer förbättra dina chanser till affärer istället.

Tid att skriva

Du måste ge dig tid att skriva texten. Det här är det svåraste. Om du ger dig för lite tid och stressar då är risken att inspirationen tryter, tiden springer iväg och du sitter där och bara stirrar på skärmen. Det spelar ingen roll hur lång texten ska vara. Du behöver ge dig den tid som krävs för att skriva utan att det blir för många avbrott. Jag förstår att kunder går före och du kanske har kollegor som kräver din omedelbara hjälp. Känner du stress inför att skriva, att tiden inte räcker till trots att du har så många bra idéer? Ja, då kan hjälpa dig med att skriva din content. (Det här är förstås min CTA…)

Fokusering

När du väl har gett dig tid att skriva då behöver du fokusera för att faktiskt komma igång och slutföra texten. Vi har olika sätt att sätta oss och faktiskt börja skriva. Det gäller att “bara börja skriva” säger många. För min del brukar jag skriva ner några punkter som jag vill ha med och sedan sätta igång.

Däremot är det något som får mig att fokusera mer än något annat är att lyssna på musik och då är det metal som gäller. Jag lyssnar på många olika musikgenres, men när det gäller musik för att fokusera mitt skrivande så är det metal som gäller. Jag måste också lyssna via lurar, även om jag sitter ensam hemma och skriver. Beror nog på alla de år som jag suttit i öppna kontorslandskap med säljare omkring mig som fått min hjärna att skärpa sig när jag lyssnar på musik och producerar mycket text. Exempelvis till den här texten lyssnade jag på den här listan: https://www.youtube.com/watch?v=OdpjmZmAtI0&list=RDMMOdpjmZmAtI0&start_radio=1

Lycka till med skrivandet nu och säg till om du behöver min hjälp!
Patrik Koç Strömberg