Har du lagt allt krut med din marknadsföring på en kanal som LinkedIn eller Facebook då borde du tänka om. För vad händer om den plattformen plötsligt skulle försvinna eller förändras till din nackdel? Vågar du verkligen ta den risken? Det är riskabelt att lägga alla ägg i en korg på det sättet. Som ensam marknadsförare kanske man inte har något val, fast man ska alltid vara beredd på att flytta fokus till där ens målgrupp kan nås på bästa sätt.

Marknadsförarens starkaste verktyg är fortfarande epostlistor, den form som verkligen ger direktkontakt med målgruppen och förstås ha ett bra samarbete med säljteamet så att vi på marknad ser till att de ringer särskilt till de prospekt som är hetast. När det då gäller att synas på ett bra sätt till sin målgrupp är det förstås att äga sin hemsida, ha en blogg och dra trafik dit med hjälp av bland annat sociala medier. Här kommer förstås dilemmat över hur man ska hantera sociala medier.

Ska man vara överallt eller specialisera sig på ett par plattformar? Vid en fixering på en plattform kan förutsättningarna snabbt ändras när algoritmer förändras. Det kan faktiskt till och med gå så långt så att kanalen plötsligt dör ut fullständigt och det kan gå på några få månader. Vad gör ni om LinkedIn eller Facebook plötsligt försvinner? Har ni en plan B?

Myspace som skräckexempel

Ett bra exempel på detta är vad som hände för Myspace i slutet på 2010. Myspace var platsen man skulle vara på om man var en aspirerande musiker som ville in i musikbranschen. Många artister har slagit igenom med hjälp av Myspace. Antingen blev de upptäckta av skivbolag eller så startade de egna bolag för att sälja sin egen musik och promota sina spelningar. Det skrevs mängder av böcker ”hur du lyckas på Myspace”. Sedan lanserade Facebook sina sidor och allt typ dog ut. Det var bara att slänga alla böcker om Myspace och försöka förstå hur Facebook fungerar. Myspace finns fortfarande kvar, men det är få som använder det. Inte alls på samma sätt som det var 2006-2008. https://sv.wikipedia.org/wiki/Myspace

Vad var det som hände då?

Det var inte bara att Facebook lanserade sina sidor utan det var flera faktorer som gjorde att Myspace förlorade sin status. Största problemet var spam. När de släppte möjligheten att kunna skicka massmeddelande så flödade inkorgen av länkar till andra musikers sidor (och förstås länkar till porrsidor). I gästböckerna som man hade på sin Myspacesida var det mest kommentarer att ”lyssna på min musik” än att det var kommentarer om den aktuella artistens musik. Ingen konversation bara ”lyssna på mig”-meddelanden, vilket i sin tur innebar ett annat problem. Musikerna marknadsförde sig inte till sina fans utan till andra musiker, som visserligen också kan vara fans, men de tappade fokuset på huvudmålgruppen.

Oväsentliga meddelande är förödande för sociala plattformar. Vi har länge sett det på Facebook att användarna inte tycker att flödet visar intressanta inlägg längre. Twitter dränks av hat och fake news, som de försöker hantera, men det tror jag är för sent.

Det andra problemet Myspace hade var att man behövde vara rätt kunnig på html för att kunna fixa en bra snygg Myspace-sida, vilket gjorde att när Facebook kom med sin lansering av sidor där du inte behöver kunna någon html alls och där uppenbarligen musikernas fans befann sig så blev förflyttningen väldigt snabb och Myspace förlorade sin status snabbt. De som lagt ner sin själ och kraft att skapa bra sida på Myspace var tvungen att mer eller mindre börja om från början. Särskilt förödande var det för dem som inte hade egen hemsida. De hade inte förstått problematiken att om du inte äger den plattform som du har all din information på då kan den snabbt försvinna.

Det tredje problemet var att Myspace lanserade att man kunde dela sina inlägg på Twitter och Facebook (samt hoppades på att Facebook skulle köpa upp Myspace). Det fanns dock ingen möjlighet till interaktivitet mer än på Twitter och Facebook om du inte hade ett Myspace konto själv, vilket innebar att trafiken och konversationerna stannade på Twitter och Facebook istället. Hade du varit smart och skapat en egen hemsida då drog du ju förstås trafiken hellre dit från Twitter och Facebook än att ta den till Myspace.

Facebook är i farozonen

Det har varit länge prat om hur Facebooks algoritm försämrar företags-sidornas organiska visningar samt problematiken med stor bot-trafik på sponsrade inlägg. Färre visningar plus hög bot/spam-trafik blir förstås färre affärer. När fler och fler dessutom väljer att ta bort sina Facebook-konton eller i vilket fall ta bort sin Facebook-app är det här en indikation på att något är verkligen på gång. Har du lagt all din marknadsföring på endast Facebook så bör du hitta andra marknadsföringsvägar snarast så att du inte tappar bort dina kunder.

Personligen har jag tagit bort min Facebook-app, men mitt företag finns där trots allt och jag har min profil kvar. Jag är dock inte alls lika aktiv där som innan. Jag tror inte på det som en försäljningskanal för B2B längre och har inte gjort det på flera år, men har ändå skapat företagssidan för att säkra så att ingen annan gör det. Jag postar inlägg regelbundet, men ärligt talat… Det är mest för att mina vänner som inte finns på LinkedIn ska veta vad jag håller på med…

Mina råd

Så mitt råd i det hela, oavsett vilken bransch du befinner dig i, är att äga din hemsida. Driv trafik dit via sociala medier och gärna med hjälp av en epostlista. Epost är den kommunikation som kommer hålla under lång tid. Fortfarande. Sedan använder du de sociala medier där du ser din målgrupp befinner sig mest och vill ta del av ditt varumärke där. Var proaktiv och förändra din kommunikation via sociala medier beroende på situation, vilket innebär att du måste mäta aktivitet och engagemang. Och tänk inte bara på att mäta i hur många som ser eller gillar. Se vilka som verkligen konverterar till slut. Försök förstå din målgrupp och vad de vill ha för att bli riktiga fans och kunder.

Ni som är mer  intresserade om vad som hände med Myspace kan se mina gamla blogginlägg vid den tiden då jag drev mitt projekt BandMeeting som hjälpte musiker med bland annat hur man ska använda sociala medier på bästa sätt.

http://www.bandmeeting.se/2010/11/myspace-pa-vag-att-forsvinna/

http://www.bandmeeting.se/2010/11/myspace-facebook-sant/

http://www.bandmeeting.se/2011/01/slutet-narmar-sig-for-myspace/

http://www.bandmeeting.se/2011/01/myspace-lagger-ner-kontoren-i-tyskland-och-england/

Allt gott,

Patrik Koç Strömberg

Här är ett litet extra tips. Jag har alltid skapat mina webbsidor hos one.com. Om du behöver en hemsida så kan jag rekommendera dem verkligen. Om du dessutom signar via den här länken så kommer du få en rabatt på 120 kr. En liten present från mig (och One.com förstås).